A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy a legjobb felhasználói élményt nyújthassuk.

Gothicfan.hu

  • Gothic
  • Gothic 2
  • Gothic 2 Night of the Raven
  • Gothic 3
  • Gothic 3 Forsaken Gods
  • ArcaniA - Gothic 4
  • Risen
  • Risen2
  • Risen3

ArcaniA: Gothic 4 teszt

Amikor ezen sorokat olvassátok az ArcaniA: Gothic 4 már kapható lesz a boltokban, nem tagadom nagy rajongója vagyok a Gothic sorozatnak és már régóta várom a Gothic meséjének negyedik felvonását. Jelen tesztemből kiderül, hogy a Spellbound képes-e továbbvinni a Gothic sorozatot és, hogy miként sikerült a Gothic meséjének negyedik felvonása!

Az ArcaniA: Gothic 4 története 10 teljes esztendővel a Forsaken Gods eseményei után a Déli szigetcsoportoknál zajlik, új főhőssel, és egy teljesen új történetszállal. Miután III. Rhobar király minden földrészt egyesített, elindult meghódítani a misztikus keleti szigetcsoportokat, ám ekkor valami megmagyarázhatatlan dolog történt, a király elméje megtébolyult! Immáron nem a földrészek egyesítése a célja, hanem egy titokzatos amulett előkerítése, a király seregei ezt az amulettet keresik mindenen átgázolva. Hősünk faluját is feldúlják és az ifjú megesküszik, hogy bosszút áll a királyon, és annak lovagjain gaztetteikért!

 

A bosszúéhes hős

A játék legelején hősünk a falu mellett legelteti birkáit, majd szíve választottja Ivy kizökkenti a pásztorkodás nehéz feladatából - konkrétan felkölti a hőst - s elküldi az ifjút a faluba. Hősünkkel nem kell mást tennünk mint Ivy apját elkápráztatni, hogy leányát bátran adja nőül kissé divatmajom kinézetű hősünkhöz. Innentől beindul a játék, s megkapjuk a küldetéseket, amelyek mechanizmusa alig tér el a megszokott Gothic stílustól: vegyél fel egy küldetést majd teljesítsd, aminek következtében kapsz még egy küldetést mivel jól teljesítetted a feladatodat. Ezen küldetéseket a megszokottként kell elképzelni, menj el A-ból B-pontba, s ölj le 3 Goblint, avagy gyűjts össze 6 Démongombát. Majd siess vissza megbízódhoz és dicsekedj el neki tetteid sikerességével, aki ennek hatására ad 200 aranyat, a kapott aranyból tudsz venni egy erősebb pallost, amellyel beléphetsz a tiltott rengetegbe ahol újabb küldetések várnak a játékosra...

Bár úgy tűnhet, hogy a küldetések az unalomba fulladhatnak egy idő után, de erre nem kerül sor, hiszen már a történet elején oly változatos és hangulatos feladatokat fogunk kapni amelyektől az állunk a padlón fog kopogni! Ez a hangulat a történet megismerésével-előrehaladtával csak fokozódni fog. De mitől lesz egy olyan küldetés hangulatos amelyben 6 gombát kell összegyűjtenünk? A válasz roppant egyszerű, addig míg ezen mennyiséget meg nem találjuk, igen változatos, és izgalmas események sokaságán fogunk keresztülmenni. Bár a Gothic tipikusan nem az a játék melyben rengeteg csattanó, és fordulat lenne, az ArcaniA-ban mégis van néhány olyan rész mikor azt mondtam "na ez kemény volt!"

 

Könnyítő funkciók, de minek?

A program további elemeiről viszont már nem mondható el, hogy ugyanolyan maradt volna mint a korábbi részekben, hiszen az ArcaniA többi része egy újragondolt verziója a már ismert elemeknek. Példának okáért a párbeszédrendszer sokkal jobban beleolvad a játékba, s nem helyezi azt egy vaskos "keretbe", a válaszoknál megfigyelhető, hogy a főválaszok zöld színű kijelölést kaptak, ez még rendben is van, de a fejlődési rendszer nagyon meglett tépázva. Ezentúl nem szabhatjuk egyedire a karakterünket, hanem a fejlődést jelző skálán kell minél magasabb szinten járunk ahhoz, hogy az adott képzettségben elsajátítsuk a különböző képességeket. A küldetéseket továbbra is nyomon követhetjük a naplónkban, illetve immáron a küldetéshez kapcsolódó NPC-k felett egy felkiáltójel látható, amely kétségkívül könnyítés. A megszállott Gothic játékos fintorogva tekinthet eme funkciókra, és máris az off-ra klikkel, a fejlesztők figyelmességét dicséri az a tény, miszerint a különböző segítő funkciókat, mint például a mini térkép, a sebzés és tapasztalati pontokat jelző számokat ki lehet kapcsolni. Továbbá dicséretes a nehézségi szintek belövése is, hiszen a fejlesztők gondoltak a régi játékosokra is, ugyanis könnyű és közepes szinten a gyakorlott Gothic játékos unatkozni fog, hiszen a lények MI-je a békafeneke alatt van, ám a nehéz és Gothic szinteken már erősen taktikázni kell! Tény, hogy azon játékosok kiknek tetszik a Gothic stílus, de a kuszasága és a nehézsége miatt elvetették azoknak kedveznek eme funkciók.

Ezen újítások közé tartozik a harcrendszer is, mely sokkal jobban működik mint ami az előzetesekből látszott, sőt kifejezetten tetszetős a dolog - bár a Risen féle harcrendszer sokkal taktikusabb - de ettől függetlenül az ArcaniA megoldása is korrekt. A szúró-vágó fegyverek tekintetében kétfelé bonthatjuk a hadakozás-védekezés rendszerét: először is élhetünk a lassabb és megfontoltabb "pajzsos" védekezéssel egybekötött támadással, illetve akár el is bukfencezhetünk az ütések elől, majd visszabukfencezve egy jó nagyot odasózhatunk az ellennek, ez kicsit pörgősebb játékmenetet eredményez. A szúró-vágó fegyverek mellett rendelkezésünkre állnak az íjak és számszeríjak, illetve a mágikus támadások. Ez utóbbiak vajmi keveset változtak a Gothic 3 féle rendszerhez képest, de kár is lett volna hozzájuk nyúlni, hiszen ezek a részek már a Gothic3-ban is tökéletesen működtek.

 

Az életre kelt világ

Végül nem marad más mint a más, melyet egy szóval tudnék körülírni: GYÖNYÖRŰ!

Full HD-ben volt szerencsém játszani a programmal, mely kinézetére egy rossz szót nem tudok mondani, a textúrák gyönyörűek, a tereptárgyak mesterien kidolgozottak és látszik rajtuk, hogy nagy odafigyeléssel lettek elhelyezve a világban. De a további grafikai elemekre sem lehet egy rossz szavunk sem, a víz gyönyörű, a kellékek, a növényzet, az élőlények mind-mind remekre szabottak. Az NPC-k kidolgozottsága szintén példás, és a mozgáskultúra is hozza az elvárt szintet, egyetlen negatívumként a száj animációt tudnám felhozni, mert azon még lehetett volna finomítani. Ami ezt a profizmust a négyzetre emeli nem más mint a különböző extrák, példának okáért a virágok körül repkedő lepkék, a foszlásnak induló tetemek körül gomolygó Fable stílusú bűzfelhő, avagy a különböző tereptárgyak, a polcon egy gomba, az asztalon egy mozsár és még sorolhatnám. Említésre méltóak a dinamikusan változó napszakok és időjárási körülmények. Ezeknek köszönhetően a környezet mindig más arcát mutatja, és ez más játékmenetet is eredményez, hiszen míg nappal bátran-elszántan haladunk előre, addig éjjel fáklyát tartva a legkisebb neszre is összerezzenünk és kardot rántunk. Itt külön megemlíteném az esőt, melyet a Vision Engine 8 tökéletesen megjelenít, hiszen az eső eleredtével a textúrák megváltoznak "eláznak", és egy kis idő után már tócsákkal és vízátfolyásokkal is találkozhatunk. Mindemellett a napszakoknak megfelelően változni fognak a zenék is, míg a nap világosabbik felében dallamos és felfedezésre sarkalló, addig az éj homályát a kissé misztikus hangvételű zenék teszik még sejtelmesebbé.

A grafikán kívül a hanghatások és a szinkronok is teljesen korrektek, a szörnyhangok kellően ijesztőek és undorítóak az NPC szinkronoknál viszont megoszlik a minőség, egyes karakterek hangját meghallva elégedetten mosolyogtam, mert valami irtózatosan illett a karakterhez és érezhető volt, hogy átéléssel olvasta fel a színész a rábízott szöveget, de akadt olyan is amelyhez egyáltalán nem passzolt a szinkron és semmi átélést nem lehetett érezni. A zenék tekintetében ugyanazt érzem mint a Risen-nél, hangulatosak és kellően Gothic-osak, de a korábbi részek zenéi erőteljesebbek voltak, ezek pedig kicsit melankolikusabbak, sok esetben oly lágyak a dallamok, hogy azokat alig lehet hallani.

 

Végszóként az ARCANIA: Gothic 4 egy remek program, minden tekintetben pozitív meglepetés! De a hibák mellett nem lehet elmenni szó nélkül, egyrészt az átvezető videók néhol beszaggatnak, és ami zavaróbb lehet az az, hogy maga a játékmenet is néha szaggat, nem túlságosan, de észrevehető, egy optimalizáló patch-csel viszont javíthatóak ezek a hibák. A felvezetésben feltett kérdésre a válasz egyértelműen igen, hiszen annak ellenére, hogy az ArcaniA másabb a korábbi Gothic játékoktól mégis érezni rajta a Gothic univerzum ízét. A lokalizált felirat pedig már csak a ráadás, bár nem minden tekintetben tökéletes, hiszen sok növény és élőlénynevet nem megfelelően fordítottak le, de ezt leszámítva másba nem tudnék belekötni. A Gothic 4-et bátran ajánlom a sorozat rajongóinak, illetve az RPG stílus kedvelőinek is, hiszen az a 25-30 órás kaland amit a történet biztosít több mint szórakoztató!

 

Kiadó: JoWood Productions
Fejlesztő: Spellbound

Írta: Kronnas
Forrás: Konzol Magazin

 

Ki olvas minket?

Oldalainkat 4 vendég és 0 tag böngészi